Գլխավոր էջ

вторник, 31 декабря 2013 г.

Ձմեռային արևադարձից մինչև Վիկտորյա թագուհի





Մինչ քրիստոնեության առաջացումը այն բույսերն ու ծառերը, որոնք մնում էին կանաչ ամբողջ տարին, մարդկանց համար ձմռան օրերին ունեին հատուկ նշանակություն: Բացահայտեք սուրբծննդյան եղևնիների պատմությունը ձմեռային ամենավաղ արևադարձերի տոնից սկսած մինչև Վիկտորյա թագուհին ու Ռոկֆելլեր կենտրոնի տոնածառի ամենամյա լուսավորումը:



Ինչպես ամեն ինչ սկսվեց


Ինչպես արդեն նշվեց` մինչ քրիստոնեության առաջացումը այն բույսերն ու ծառերը, որոնք մնում էին կանաչ ամբողջ տարին, մարդկանց համար ձմռան օրերին ունեին հատուկ նշանակություն: Ինչպես մենք ենք այսօր տոնական օրերին զարդարում սոճին կամ այլ ծառեր, այդպես էլ անտիկ շրջանում մարդիկ հավերժ կանաչ ծառերի ճյուղերով զարդարում էին իրենց դռներն ու պատուհանները: Շատ երկրներում կար այն համոզմունքը, որ մշտականաչ բույսերի շնորհիվ հեռու կլինեն վհուկները, ուրվականները, չար ոգիներն ու հիվանդությունները:

Հյուսիսային կիսագնդում ամենակարճ օրն ու ամենաերկար գիշերը` դեկտեմբերի 21- ի լույս 22-ի գիշերը, կոչվում է ձմեռային արևադարձ: Անտիկ շրջանի մարդիկ կարծում էին, որ Արևն Աստված է, և ձմեռն ամեն տարի գալիս է Արև-աստծո հիվանդության պատճառով: Նրանք տոնում էին արևադարձի օրը, որովհետև դա նշանակում էր, որ վերջապես Արև-աստվածն ապաքինվում է: Մշտականաչ ճյուղերը նրանց հիշեցնում էին, որ բոլոր կանաչ դաշտերը նորից կլցվեն, երբ աստված լինի ուժեղ, և ամառը վերադառնա:

Հին եգիպտացիները երկրպագում էին Ռա անունով աստծուն: Նա ուներ բազեի գլուխ և իր թագի վրա ուներ փայլուն սկավառակի պես արև: Արևադարձի օրը, երբ Ռան սկսում էր ապաքինվել, եգիպտացիներն իրենց տունը լցնում էին կանաչ արմավենիների տերևներով, որոնք խորհրդանշում էին իրենց հաղթանակը մահվան նկատմամբ:

Հին հռոմեացիները նշում էին արևադարձի օրը խնջույքով, որը կոչվում էր Սատուրնալիա` գյուղատնտեսության աստված Սատուրնի անունով: Նրանք գիտեին` արևադարձը նշանակում է, որ ֆերմաներն ու այգիները լինելու են կանաչ և պտղաբեր: Այդ իրադարձությունը նշելու համար նրանք իրենց տներն ու տաճարները զարդարում էին մշտականաչ ճյուղերով: Հյուսիսային Եվրոպայում խորհրդավոր Դրուիդները` անտիկ կելտերի քահանաները, նույնպես զարդարում էին իրենց տաճարները կանաչ ճյուղերով, որպես հավերժական կյանքի սիմվոլ: Սկանդինավիայում դաժան վիկինգները կարծում էին, թե մշատականաչ ճյուղերը Արև-աստծո` Բալդերի բույսերն են:

Սուրբծննդյան եղևնու ավադույթը վերագրվում է Գերմանիային: 16-րդ դարում բարեպաշտ քրիստոնյաները տարան զարդարված ծառերն իրենց տները: Փայտից պատրաստված, մշտականչ ճյուղերով ու մոմերով զարդարված սուրբծննդյան բուրգերը քիչ էին: Կա տարածված մի կարծիք, որ 16-րդ դարում բողոքական ռեֆորմատոր Մարտին Լյութերը ծառին ավելացրեց վառվող մոմը: Ձմեռային մի երեկո, երբ նա գնում էր տուն ու քարոզ էր կարդում, նրանց վախեցրեցին մշտականաչ բույսերի միջև փայլող աստղերը: Որպեսզի նա ներկայացնի այդ տեսարանն իր ընտանիքին, Լյութերը դրեց ծառը տան հյուրասենյակում և դրա ծայրերն ընդգծեց վառվող մոմերով:

19-րդ դարում շատ ամերիկացիներ սուրբծննդյան եղևնիները տարօրինակություն էին համարում: Այդպիսի մի գրառում արված էր 1830-ականներին:

Փենսիլվանիայում ապրող գերմանացիների կողմից, չնայած այն հանգամանքին, որ այդ եղևնիները գերմանական ավանդույթների մեջ ավելի վաղ էին մտել: Փենինսլավիայի գերմանացիները ունեին այդպիսի ընդհանուր ծառեր դեռևս 1747-ին: Բայց արդեն 1840-ականներին սուրբծննդյան եղևնիները համարվեցին հեթանոսական սիմվոլներ և չընդունվեցին շատ ամերիկացիների կողմից:

Զարմանալի չէ, որ Սուրբ ծննդի հետ կապված շատ այլ սովորույթների նման եղևնու ավանդույթը այդպես ուշ ընդունվեց ամերիկյան հասարակության կողմից: Նոր Անգլիայի պուրիտանացիների համար Սուրբ ծնունդը սրբացված տոն էր: Ուխտագնացների երկրորդ կառավարիչ Ուիլյամ Բռեդֆորդը գրում է, որ շատ անգամ էր փորձել «հեթանոսական ծաղրը» դուրս հանել քննարկումից և ձերբազատել թեթևամտությունից: Ազդեցիկ Օլիվեր Կրոմվելը սուրբծննդյան հիմների հիմքերի հակահեթանոսական քարոզներ էր կարդում: Նա դեմ էր զարդարված ծառերին և ցանկացած ուրախ արտահայտությանը , որը պղծում էր «սուրբ իրադարձություն» հասկացությունը: 1659 –ին Մասաչուսեթսի օրենսդիր հավաքը ստորագրեց մի օրենք, որով տուգանում էին այն մարդկանց, ովքեր դեկտեմբերի 25-ին որևէ զարդարանքով աչքի կընկներին: Բացառություն էր եկեղեցին: Այս երևույթը շարունակվեց մինչև 19-րդ դարը, գերմանացի ու իռլանդացի էմիգրանտների ներհոսքը քայքայեց պուրիտանյան այդ դրվածքը:

1846 թվականին թագավորական ընտանիքի հայտնի անդմաները` Վիկտորյա թագուհին և նրա ամուսինը` գերմանացաի թագավոր Ալբերտը, իրենց երեխաների հետ տոնածառի մոտ արված նկարով հայտնվեցին նկարազարդ London News պարբերականի էջերում:
Ի տարբերություն թագավորական նախորդ ընտանիքի, Վիկտորյան իր արարքներով շատ հայտնի էր, և այն, ինչ կատարվում էր պալատում դառնում էր նորաձև ոչ միայն Մեծ Բրիտանիայում, այլև Ամերիկայի արևելյան հասարակության մեջ: Սուրբծննդյան ծառն ընդունվեց:

1890-ականներին Սուրբ ծնունդի զարդարանքները գալիս էին հիմնականում Գերմանիայից, իսկ տոնածառի համբավն ԱՄՆ-ում գնալով մեծանում էր: Հատկանշական է, որ եվրոպացիները նախընտրում էին 4 ֆուտ երկարութամբ ծառեր, մինչդեռ ամերիկացիներին դուր էր գալիս, որ սուրբծննդյան ծառերը գետնից հասնում էին մինչև առաստաղ:

20-րդ դարում նկատվեց, որ ամերիկացիներն իրենց ծառերը զարդարում են ձեռքի աշխատանքով արված զարդարանքներով, մինչդեռ գերմանա-ամերիկյան ցանցը շարունակում էր դրա համար օգտագործել խնձորներ, ընկույզներ և մարցիպանի թխվածքներ: Ավելի ուշ միացավ պոպկոռնը` լրացնելու համար գունային բացն ու միահյուսվելու հատապտուղների ու ընկույզների հետ: Էլեկտրականությունը հնարավորություն տվեց տոնածառերին շողալու որքան հնարավոր է՝ երկար ժամանակ: Այսպես սուրբծննդյան ծառեր հայտնվեցին նաև երկրի քաղաքային հրապարակներում, և այն ունենալը դարձավ ամերիկյան ավանդույթներից մեկը:




Ռոկֆելլեր կենտրոնի տոնածառը

Ռոկֆելլեր կենտրոնի տոնածառը տեղադրված է Ռոկֆելլեր կենտրոնում Հինգերորդ պողոտայից դեպի արևմուտք` Նյու-Յորքի 47-րդ և 51-րդ փողոցների խաչմերուկում:

Այս տոնածառը վերաբերում է Դեպրեսիայի շրջանին: Ռոկֆելլեր կենտրոնի ամենաբարձր տոնածառը` 100 ֆուտ, տեղադրվել է 1948-ին և բերված է եղել Քիլլինգվորթից:

Առաջին ծառն այս կենտրոնում դրվել է 1931 թվականին: Դա մի փոքր, անպաճույճ ծառ էր, որը դրվել էր շինհրապարակում շինարարների կողմից: Երկու տարի անց նույն տեղում դրվեց ծառ, որն այդ անգամ արդեն լույսերով էր: Այս օրերին Ռոկֆելլեր կենտրոնի գիգանտը ծանրաբեռնված է շուրջ 25000 լուսային կտորներով:

Աղբյուրը` History of Christmas Trees



























Комментариев нет:

Отправить комментарий